annukka ja antti lähtivät. täällä on tänään vapaapäivä: helluntai on siis maanantai, maanantai on pyhä, jolloin voi ottaa rennosti, ja istua jälleen paikallisessa baarissa ilmaisen WLANin ääressä.. sijainti, Junction Bar/Cafe, Gneisenaustr.18, jos tänne virtuaalisti tai fyysisesti osuu joku berliininkävijä.
luin myös matias möttölän mondon matkaopasta berliinistä, joka oli muuten ihan hyvä.
olemme dekadentisti syöneet joka päivä aamiaista ulkosalla, niin kreuzbergissä kuin kauempana prenzlauerbergissä. jääkaappini on monen paikallisen jääkaapin tavoin tyhjä. ampparin nauttiminen ulkona on kuitenkin halvempaa kuin hotelli- taikka hostelliyö - ja kahdeksan euron brunssilla jaksaa pitkään iltaan, joten se korvaa myös lounaan. a ja a olivat sitä mieltä, että berliini on kovin halpa kaupunki, noin ulkona syömisen ja juomisen suhteen. jälleen kerran hirvittää palata vähärahaisena takaisin suomeen.
perjantaina, sillä aikaa kun annukka ja antti kävivät kiertämässä nähtävyyksiä istuin töissä eli varasin lentoja kesäksi. olen suomessa 30.6.-3.7. sekä 24.7.-11.8. ja jälleen noin 10.9.alkaen. aika rikkonainen kesä. mökille ja iskän veneelle on päästävä. tsekkasin myös italian junamatkat ja hotellit frankfurtissa ja bolognassa matkalla cortonaan IWM:n kesäkouluun. illalla menimme kreuzbergin itä/pohjois-osaan, oranienstrassen alueelle syömään ja vielä drinkille ennen kuin otimme viimeisen bussin kotiin puolen yön jälkeen.
annukka ja antti näkivät yhden vasemmistolaismiekkarin perjantaina ja lauantaina näimme sitten toisen. sää ei enää lauantaina suosinut meitä eikä mielenosoittajia. saimme kuitenkin kierrettyä prenzlauerbergiä oranienburgerstrassen aluetta. kävimme läpi myös muutamia design-kauppoja, ja silmälasikauppaa (tilauksessa on vihdoin uudet lasit, jotka täältä saksasta ostettuna maksavat enemmän kuin olisivat maksaneet unkarista, mutta neljän (?) vuoden jälkeen tuskin näen läpi linsseistäni, joten paras hankkia nyt.) kiersimme myös kaupungin ympäri S-bahnilla, kävimme siellä uudella päärautatieasemalla, ja ystäväni evan luona. eva täytti sunnuntaina 30 vuotta ja valot joissa lukee HAPPY BIRTHDAY. (tietysti aito design-tuote.)
söimme intialaista yogi-ravintolassa, ja totesimme, että se on aika erilaista mihin olimme tottuneet: mm. ei lainkaan mausteista. ja illalla istuimme iltaa bergmann strassen turandossa, jossa sitten läksiäisiksi piti kinata tarjoilijan kanssa. opaskirjan mukaan täällä annetaan 5-10 prosenttia juomarahaa, paitsi silloin kun ei todellakaan ole tarvetta. saksalaisista ystävistäni monet antavat 10-15 prosenttia. tänä viikonloppuna lähes joka paikassa tarjoilijat ovat unohdelleet kaikkea ja olleet muuten vaan huonolla tuulella. kai on  tylsää olla töissä pitkä viikonloppu, jolloin moni matkustaa esim. sukuloimaan.
a_200.jfif
...tai viettää kansan katujuhlaa kreuzbergissä. eilen kävimme aamulla prenzlauerbergin frida kahlo -ravintolan aamiaisella, jossa seisova pöytä oli tosi hyvä, vaikka letut loppuivatkin kesken. kävimme myös mauerparkin kirpparilla, jossa oli kasoittain aitoa krääsää - aina jotain mielenkiintoistakin, mutta onneksi minulla ei ollut ongelmia palata kotiin tyhjin käsiin. matkalla kävimme katsomassa karl-marx alleeta, ja menimme metrolla hermannplatzille, jossa kreuzbergin kansanjuhla olikin jo alkanut. tuntikausia kestävä paraati esitteli 70 kansaa ja erilaisia harrasteseuroja, yhteensä 130 ryhmää ja 4200 osanottajaa. yleisöä oli arviolta 800.000 minun kadullani, eli Mehringdammista Hermannplatzille. yhdettätoista kertaa pidettävän Kulttuurien Karnevaalin pääjärjestäjä oli Werkstatt der Kulturen (WdK), Berliinin Neuköllniin perustettu etnokulttuurikeskus.
aika uskomaton meno! sitä jatkui puolilta päivin iltayhdeksään. kävelimme pari kilometria letkan mukana katua pitkin (ostimme myös drikit kadulla olevasta kojusta, mikä oli suomalaisista outo ilmiö). kotikulmille päädyttyämme jätimme massat ja menimme istumaan parvekkeelleni, pistimme rauhansateenkaarilipun roikkumaan ja katselemaan menoa sieltä. menon jo tauottua ja siivousautojen putsattua kadun, jotta se voidaan avata autoille (saksalaista tehokkuutta) eva tuli kavereineen meille kylään ja viettämään kolmikymppisiään. kävimme lopulta katsomassa yöelämää, joka oli vielä poikkeuksellisen vilkasta tässä uneliaammanssa kreuzbergin osassa.
tänään aamiaisbrunssin jälkeen annukka ja antti kävivät museossa ja minä luin kirjaa. berliiniläinen viikonloppu.