olen juuri lukemassa väikkärini viimeistä lukua. vielä juuri ja juuri budapestissa, mutta huomenna jo matkalla englantiin. treffit huomiseksi on sovittu, yösija saatu, viikonlopun bileita valmisteltu, jne.
tänään olen keskustellut täällä naiskolleegojen kanssa siitä, mitä minun pitäisi laittaa päälle väitöstilaisuuteen. olen saanut hienoista kritiikkiä/ihmetystä ja kehuja "seksikkäistä" vaatevalinnoistani. se on kyllä niin, että minun mielestäni erityisesti oman ikäpolveni naistutkijat saavat näyttää naisilta, eikä heidän tarvitse pukeutua sukupuolineutraalisti tai näyttää miehiltä.
väitöstilaisuuteen ajattelin pukea nätin neuleen (olemmehan englannissa, jossa on kylmä) ja muistaa laittaa jotain järkevän näköistä sen alle: tilaisuushan voi hiostuttaa... niin, ja luultavasti hameen, sillä minulla on kauniit saappaat. voi naisen elämää! en tosin tahtoisi tässä tapauksessa olla mieskään, sillä silloin pitää päättää paneeko puvun päälle, kun menee kahden ihmisen kanssa pieneen huoneeseen yliopistolla, kello 11.30 aamulla. englantilaiseen tyyliin se toki sopii vaikka yliopistoissa (ainakin niissä joissa minä olen ollut) pukuja näkee vähemmän, mutta entäs jos on boheemi tutkija..? tärkeät tilaisuudet saavat helposti ajattelmaan konventioita ja normeja, alitajuisestikin.